Partnerzy serwisu:
Mobilność

Ekologiczne parkingi P+R na Młocinach i Wilanowskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Ostatnia kondygnacja parkingu P+R Metro Młociny zostanie przebudowana. Będzie nowa posadzka, panele fotowoltaiczne, pompa ciepła i magazyn energii. W ramach podpisanej właśnie umowy wymienione zostanie również całe oświetlenie węzła na energooszczędne. A na Wilanowskiej – zielona ściana.

Parking wielopoziomowy P+R Metro Młociny działa od 2008 roku. To największy obiekt w sieci Parkuj i Jedź, z którego codziennie korzystają setki kierowców. Po kilkunastu latach użytkowania ostatnia kondygnacja, która jest jednocześnie zadaszeniem obiektu, wymaga generalnego remontu. W 2021 roku Zarząd Transportu Miejskiego wykonał koncepcję architektoniczną, która pozwoliła nakreślić dalsze kierunki inwestycji.

Ekologicznie i ekonomicznie

– Zabraliśmy się do pracy od podstaw i najpierw wykonaliśmy analizę, która podpowiedziała nam, jak ulepszyć parking, żeby był nie tylko wygodniejszy i bardziej estetyczny, ale też ekologiczny. A co za tym idzie – tańszy w użytkowaniu – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.

Modernizacja będzie kompleksowa, bo wymieniona zostanie nie tylko nawierzchnia, po której jeżdżą auta. ZTM chce, żeby parking stał się bardziej ekologiczny, a nowe rozwiązania pozwoliły znacznie ograniczyć zużycie energii ze źródeł konwencjonalnych.

Nad częścią miejsc parkingowych powstaną więc zadaszenia. To właśnie na nich zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne – o łącznej mocy około 150 kWp. Pojawią się też nowe efektywne energetycznie centrale wentylacyjne, odpowiadające za wymianę powietrza na dworcu autobusowym oraz w Punkcie Obsługi Pasażerów. Pompa ciepła przygotuje ciepłą wodę użytkową w budynku parkingu P+R Metro Młociny.

Wykonawca zbuduje także magazyn energii, wymieni też oświetlenie na bardziej ekologiczne. – Liczymy na to, że dzięki nowym rozwiązaniom można będzie zaoszczędzić nawet 60 proc. energii elektrycznej, zużywanej dotychczas na oświetlenie węzła – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Dbają i remontują

W latach 2018-2020 prace remontowe zostały już wykonane na pierwszym i drugim poziomie. Pomalowane zostały słupy konstrukcyjne, balustrady i klatki schodowe – na kolory charakterystyczne dla poszczególnych pięter budowli, a każdy poziom ma teraz także swoje oznaczenie literowe. Ułatwia to właścicielom odnajdywanie zaparkowanych samochodów.

Kolory i litery dla każdego poziomu parkingu są takie same na wszystkich P+R: na poziomie zero – żółty i litera A; na pierwszym piętrze – niebieski i B; na drugim – czerwony i C; na trzecim – zielony i D; na czwartym – fioletowy i E. Dla piątego piętra został zarezerwowany kolor pomarańczowy i litera F – te oznaczenia wykorzystane zostaną jeśli w przyszłości powstanie tak wysoki parking. Dodatkowo krawędzie słupów zostały pomalowane farbami o właściwościach odblaskowych.

Modernizacją zajmie się firma ZAB-BUD Sp. z o.o. Zgodnie z umową Wykonawca musi skończyć prace w drugiej połowie kwietnia 2026 roku. Umowa opiewa na 21,6 mln zł.

Zielona ściana na Wilanowskiej

To nie wszystkie proekologiczne zmiany na miejskich parkingach w stolicy. W zieloną, w dosłownym tego słowa znaczeniu, zmieni się zachodnia ściana parkingu P+R Metro Wilanowska. Zamontowany zostanie na niej stelaż ze stalowych linek, który stanie się podporą dla winobluszcza pięciolistkowego. Mimo, że to bardzo szybko rosnąca roślina – rocznie jej pnącza mogą przyrastać nawet do 2 metrów, to ściana parkingu ma 80 m długości i 10 m wysokości. To aż 800 m kw. powierzchni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro Warszawskie. W ruchu pozostał ostatni rosyjski skład

Komunikacja

Metro Warszawskie. W ruchu pozostał ostatni rosyjski skład

Redakcja/inf. pras. 05 listopada 2024

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Przestrzeń

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Wiadomości Szczecin 31 października 2024

Szybsza obsługa pociągów na Kabatach

Komunikacja

Szybsza obsługa pociągów na Kabatach

Metro Warszawskie 28 października 2024

Łódź: Miejskie spółki wprowadziły płatność za parkowanie

Przestrzeń

Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemią

Komunikacja

Zobacz również:

Metro Warszawskie. W ruchu pozostał ostatni rosyjski skład

Komunikacja

Metro Warszawskie. W ruchu pozostał ostatni rosyjski skład

Redakcja/inf. pras. 05 listopada 2024

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Przestrzeń

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Wiadomości Szczecin 31 października 2024

Szybsza obsługa pociągów na Kabatach

Komunikacja

Szybsza obsługa pociągów na Kabatach

Metro Warszawskie 28 października 2024

Łódź: Miejskie spółki wprowadziły płatność za parkowanie

Przestrzeń

Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemią

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5